Covid-19

COVID-19, de ziekte die wordt veroorzaakt door het coronavirus, eist elke dag weer nieuwe slachtoffers. Artsen zoeken wanhopig naar een mogelijk medicijn én naar een verklaring waarom corona zo rigoureus om zich heen grijpt. Die zoektocht levert een aantal opmerkelijke conclusies op. Zo lijkt overgewicht een grote rol te spelen in de mate waarin COVID-19 zich ontwikkelt.

Meerderheid coronapatiënten op IC heeft overgewicht:

Artsen over de hele wereld melden dat opvallend veel patiënten die met ernstige COVID-19-symptomen op de intensive care (IC) belanden, overgewicht hebben. Volgens Diederik Gommers, voorzitter van de Vereniging voor Intensive Care, gaat het in Nederland om zo’n 80% van de voorgenoemde groep. Maar ook in andere landen zien artsen vooral obese patiënten op de IC liggen.

Wat heeft overgewicht te maken met corona?

Er zijn verschillende mogelijke verklaringen voor dit gegeven. Sommige artsen denken dat het virus zich makkelijker kan vermeerderen als er veel vetcellen aanwezig zijn. Anderen denken dat mensen met overgewicht ernstiger ziek worden omdat hun zware borstkas ademen sowieso lastiger maakt. Bovendien gaat obesitas vaak samen met aandoeningen als diabetes of een hoge bloeddruk, wat ook een rol zou kunnen spelen.

Afvallen om corona te voorkomen?

Bang om extra risico te lopen op corona? Snel nog wat kilo’s afvallen om een ernstige vorm van COVID-19 te voorkomen, wordt door artsen afgeraden. Een crashdieet is erg slecht voor je weerstand, en die moet je nu juist zo goed mogelijk op peil houden. Gezond eten, voldoende bewegen en genoeg slapen zijn daarbij de belangrijkste adviezen. Verder is het nu vooral belangrijk om de richtlijnen van het RIVM te volgen om de kans op een besmetting zo klein mogelijk te houden. Probeer ervoor te zorgen dat je tijdens de coronacrisis in ieder geval niet veel aankomt. Wil je toch afvallen, doe dat dan in deze tijd geleidelijk, op een gezonde manier.

Slecht slapen verhoogt de kans op overgewicht:

Naast het feit dat slapen bijdraagt aan een goede weerstand verminderd een goede nachtrust ook de kans op overgewicht. Vermoeidheid schijnt namelijk invloed te hebben op het hongerhormoon ghreline, waardoor je na een nacht slecht slapen geneigd bent om meer te gaan eten.

Wil je de kans op infectieziekten als griep en COVID-19 én de kans op overgewicht verkleinen, dan is een goede nachtrust dus heel belangrijk.

Tips voor een betere nachtrust:

Slaap jij niet optimaal? Je kunt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine beïnvloeden. Een paar tips voor een betere nachtrust:

    Zet zo’n twee uur voordat je naar bed gaat alle schermen met blauw licht (mobiel, tablet, computer, etc.) uit. Dit licht remt de aanmaak van melatonine;

    Doe dus op tijd de gordijnen dicht en dim de lichten. De aanmaak van melatonine wordt namelijk gestimuleerd als het donker wordt.
    Zorg er overdag juist voor dat je genoeg daglicht ziet. Ook dit heeft een goede invloed op je dag-nachtritme en de aanmaak van melatonine.

    Vermijd teveel activiteit in de avond. Een rondje joggen of nog een muurtje behangen vlak voor het slapengaan, is geen goed idee. Houd het liever bij rustige, ontspannende bezigheden zoals lezen of lekker in bad gaan.

    Pas op met alcohol, koffie en zwarte thee; deze dranken staan erom bekend dat ze je slaap negatief beïnvloeden.

Let goed op je gezondheid, eet gezond, slaap voldoende en beweeg met regelmaat.

Bron: dokteronline.nl